Wednesday, November 4, 2009

EPISOD 22 - KEMBALI MENULIS...


Salam kalian!

"Buku adalah kawan yang paling baik. Bercakap-cakaplah dengan buku, bersahabatlah dengan ilmu, dan bertemanlah dengan pengetahuan."

Maaflah sebab dah lama tak update blog ni. Lebih dari sebulan pulak tu. Bukannya sengaja ye semua! semenjak dua menjak ni busy sangat.."gelaran orang busy negara" masih terpahat untukku. he he..

Kini, aku sibuk menjalani peperiksaan akhir untuk semester kedua. Semoga apa yang aku usahakan membuahkan hasil. Apa yang pasti, aku tetap berpegang teguh dengan moto hidupku...USAHA + DOA + TAWAKAL = INSYAALLAH, BERJAYA!.

Oh ye, buat rakan-rakan seperjuangan...semoga berjaya! Masing-masing pulun mengulang kaji, membuat latihan, baca artikel atau jurnal, dan cuba menghafaz serta memahami. Lumrah biasa musim peperiksaan. Stay up sampai subuh..bertemankan muzik, nescafe, chikediss, chokichoki..itulah gelagat student. Mata pun macam panda..ada lingkaran hitam. Bila berjalan, terasa macam di awang-awangan..makan ikut mood! email, ym, friendster, facebokk dll tak sempat nak online..mesej org teristimewa tak sempat nak reply. call parents pon jarang..nak spent time with frienz also limited, apatah lagi nak hang out to watch movies, window shopping, pasar malam..semua ni biasa time exam week kan??? semua yang di list negatif belaka..tapi stil ada yang positif gak kan? contohnya, banyak melakukan amal ibadah..stay up tengah malam, buat solat tahajud..baca surah yassin setiap kali lepas maghrib, jaga solat dan solat di awal waktu, join program solat hajat dan bacaan yassin sempena exam beramai-ramai, rajin mencari kawan-kawan yang otai dan superb untuk study dan notes..group discussion, cari lecturer then ask for some tips, menjejakkan kaki dan bertapa di library, buat note and mind map dan macam-macam lagi lah..

Jadi, aku kini sedari yang semakin kita mendekatkan diri dan berkawan rapat dengan buku, maka ilmu kita akan semakin bertambah. Secara tak langsung, kita boleh mengkritik dan memberi pendapat yang bijak..bukan omong-omong kosong saja..tapi, untuk menjadi seorang ahli pemikir atau orang bijak..bukan senang..kena usaha lebih! bila dah belajar teori, kena aplikasikannya dalam kehidupan seharian..kena alert anything happen surrounding us..not only focus on our majoring...dan tak boleh sempitkan fikiran..


Secara konklusinya, sentiasalah berfikiran secara kritis, rasional dan kreatif dalam apa jua keadaan walau di mana kita berada. Jangan jemu menuntut ilmu kerana tak rugi walau sebesar zarah sekalipun. Ingatlah, ALLAH s.w.t sentiasa memartabatkan orang yang berilmu..sekian, wassalam.






No comments:

Post a Comment