Monday, August 10, 2009

EPISOD 16 - MEMASUKI ALAM PEKERJAAN

Kali ini saya ingin berkongsi pengalaman yang baru saja saya alami. Ingin menjawat antara satu jawatan tertinggi dalam Kerajaan bukannya mudah sekiranya tiada daya usaha yang jitu. Menjadi seorang pemimpin juga memerlukan ilmu yang tinggi tentang pelbagai perkara. Bukan khusus kepada sesuatu perkara. Oleh hal sedemikian, Allah s.w.t. meninggikan martabat seseorang insan itu berasaskan ilmu yang dimiliki.

Pengurusan masa yang bijak penting sekali untuk memajukan diri. Aku bangun awal pagi seperti biasa. Menunaikan suruhan Ilahi dan berserah segalanya kepadaNya. Kemudian, bersiap sedia untuk menuju ke medan peperangan minda. Ingin menguji tahap ilmu yang dimiliki. Dari segenap aspek diuji, baik tentang negara sendiri, alam sekeliling, daya menyelesaikan masalah, sejauhmana tahap kefahaman yang dipunyai mahupun pengolahan isu yang diberi menggunakan bahasa ibunda dan asing.

Setelah bertungkus-lumus menyelesaikan segala cabaran yang diberi, sementelahan itu aku kembali ke medan ilmu untuk melaksanakan tanggungjawab yang dipikul kini. Seharian berhempas pulas memerah otak, akhirnya aku nyenyak terlena diselangi dengkuran mungkin kerana kepenatan yang teramat sangat. Lalu tirai mimpi pun berlabuh meninggalkan hari yang penuh bermakna berlalu pergi memberi izin kepada hari baru menjengah tiba.

No comments:

Post a Comment