Wednesday, July 15, 2009

EPISOD 7 - ONE MALAYSIA


Salam semua..

Seperti sedia maklum, satu konsep baru telah diperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia Keenam, YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak:

“Kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. One People. Dan kita mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita;

Ini bukan bererti kita mengetepikan dasar afirmatif, dasar untuk menolong kaum Bumiputera asalkan dasar itu dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi pertimbangan kepada golongan Bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan.

Kita keluar daripada cara bertindak dalam tembok etnik yang kita amalkan sejak sekian lama”.

Bagi merealisasikan konsep 1 Malaysia ini, kita semua perlu menerapkan 8 nilai-nilai murni berikut dalam kehidupan seharian:

1. Budaya kecemerlangan
2. Ketabahan
3. Rendah hati
4. Penerimaan
5. Kesetiaan
6. Meritokrasi
7. Pendidikan
8. Integriti

Ayuh, marilah kita sama-sama bangkit memartabatkan perpaduan negara Malaysia! Seluruh dunia kenal akan Malaysia yang kaya dengan rakyat pelbagai kaum. Memang sukar dan kompleks untuk mencapai perpaduan 100% kerana perbezaan mentaliti, agama, ras dan sebagainya. Tetapi, jika kita semua seramai 28 juta populasi Malaysia baik rakyat mahupun pemimpin sependapat berganding bahu memajukan negara tercinta..tidak mustahil untuk kita maju seia, sekata sehati & sejiwa.

No comments:

Post a Comment