Thursday, July 23, 2009

EPISOD 12 - SEKADAR MENGISI MASA LAPANG

Saya ada seorang kawan. Cukup sekadar menamakannya sebagai Neez. Beliau seorang yang tabah saya kira. Cekal dalam menghadapi sebarang ketentuan Ilahi. Bukan kelebihan dan keistimewaan tersendiri yang menjadi bahan bermegah diri. Tetapi menggunakan kelebihan dan keistimewaan yang ada di dalam diri demi amanah Ilahi. Walaupun pada usia lewat remaja, kematangan yang dimiliki ibarat sudah beranak lima. Tidak pernah sekalipun di depan mata saya, beliau menitiskan air mata. Hanya senyuman yang terukir dan ikhlas diberi. Kadangkala saya terfikir, adakah beliau tidak memiliki sebarang perasaan. Namun perkara itu adalah mustahil bagi insan seperti kita. Beliau bijak menyesuaikan diri walau di mana berada. Mudah didampingi dan digauli. Mudah memberi pendapat, membantu insan yang memerlukan pertolongan serta suka berbakti buat kemaslahatan sejagat. Mungkin beliau tidak mahu menyusahkan saya, rakan-rakan dan orang sekitarnya. Mana mungkin boleh selesaikan masalah seorang diri dengan jayanya. Baik masalah minor mahupun major. Walau apa tanggapan yang kita berikan, kita masih tidak pasti akan kebahagiaan beliau. Bahagia atau sengsara? Bumi mana yang tidak ditimpa hujan. Hanya di syurga idaman tiada masalah melanda. Mungkin mendiamkan diri baginya cara terbaik menyelesaikan konflik yang menimpa diri. Tangisan dalam hati yang sukar dimengerti. Sehinggakan titis air mata membeku di kelopak pandangan. Buat Neez, saya bersedia menjadi teman di kala suka dan duka anda. Mahupun luahan rasa dan derita juga jika tidak keberatan. Elok kiranya kita berkongsi rasa demi kebaikan bersama. Jangan bebankan diri dengan aneka ragam manusia di dunia. Kekalkan usahamu ke arah menjadi anak yang solehah, pendidik yang berjaya mengacu minda anak bangsa dan seorang hamba yang bertaqwa.

No comments:

Post a Comment