Friday, July 17, 2009

EPISOD 9 - JASAMU DOKTOR!

Saya baru sahaja selesai menonton siri pasukan kedoktoran Jepun iaitu 'Team Medical Dragon'. Dengan kuasa selaku penonton yang ada pada saya, saya dengan besar hatinya memberikan lima bintang ke atas keseluruhan cerita ini. Pelbagai kisah tragis, suka, mencabar dan detik-detik cemas dipaparkan menerusi siri ini. Sungguh menarik...Menceritakan pengorbanan para doktor yang berdedikasi dan bijaksana sepanjang menjalankan tugas merawat pesakit. Kebanyakan adegan menggambarkan situasi di bilik pembedahan dan menunjukkan proses pembedahan satu persatu, serta membolehkan kita mengetahui banyak info kesihatan jantung terutamanya.

Bila menonton siri ini, ianya mengembalikan aku kepada kenangan sewaktu pertama kali aku memasuki dewan pembedahan. Hampir setahun yang lalu, segalanya berlaku dengan pantas. Lebih kurang jam 3.40 petang (26 Ogos 2008), aku terlibat dalam satu kemalangan jalan raya betul-betul dihadapan pintu pagar sekolah (tempat aku berbakti sebagai guru ganti). Aku segera dikejarkan ke hospital akibat kecederaan yang agak teruk di kaki sebelah kananku. Terima kasih kepada 'abang' yang tidak aku kenali yang baik hati beserta anak murid, guru-guru dan orang awam yang membantu aku ketika itu. Selamat tiba di hospital, aku dimasukkan ke ICU akibat kehilangan darah yang banyak, tidak boleh berjalan dan pernafasan yang tidak teratur. Lantas aku diX-ray dan dirawat. Pada malam kejadian, tepat jam 11 malam, jururawat memberitahu aku supaya bersiap sedia untuk dibedah. Ketika asyik menghitung detik bersejarah itu, aku mohon bantuan ibuku untuk bangun dari pembaringan. Sebaik sahaja aku bangun, aku terus pengsan. Pertama kali aku pengsan dalam hidup. Terdengar sayup-sayup suara ibu, jururawat, doktor memanggilku. Aku dengar tapi tak terdaya nak menyahut penggilan mereka. Aku terdengar mereka menyatakan yang denyutan jantungku semakin lemah dan tekanan darahku terlalu rendahh. Lalu aku dikejarkan ke bilik pembedahan dengan segera. Tubuhku yang kaku ketika itu dirawat oleh beberapa orang doktor dan jururawat yang setia menemani. Aku dibius separuh badan dan aku dapat merasakan seperti mereka semua bertungkus-lumus ibarat membina sebuah rumah. Sehinggalah bulan Jun yang lalu, aku masih ulang alik ke hospital dan klinik untuk rawatan lanjut. Terima kasih, doktor..jururawat...Jasa kalian tidak dapat ku balas sampai bila-bila.. Mereka yang tidak jemu memberi nasihat, merawat luka, membersihkan kuman dan macam-macam lagilah.

Ekoran kejadian malang tersebut, ALLAH S.W.T. telah menarik nikmat berjalan dan makanku kira-kira 3 bulan. Aku hanya bergerak berbantukan sepasang tongkat (RM 70) dan sebuah kerusi roda. Ibu, ayah dan adik-adik yang tak jemu mengurus aku sepanjang aku terlantar kesakitan. Tapi aku sedar yang semua yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Hanya perlu sabar dan terus bertaqwa kepadaNya.

Eh, taknak cerita sedih..Memang jasa doktor dan jururawat ini tak terbalas dek kita walau dengan bergunung-gunung emas sekalipun. Sama dengan siri cerita ini, seorang pakar bedah yang berjaya mementingkan keselamatan pesakitnya terlebih dahulu berbanding dirinya. Walaupun ada sahaja manusia di sekeliling yang membantah keputusannya..tetapi demi 1 nyawa yang sangat berharga..apa pun sanggup dilakukan dengan bersungguh-sungguh. Bukan wang ringgit atau gaji lumayan yang menjadi ukuran..Murninya kerjaya seorang doktor!

Teringin pula nak jadi doktor! Dulu tak nak belajar rajin-rajin..Padan muka..Tapi takpe, peluang untuk jadi DR. ZANITA masih terbuka luas..Jangan sia-siakan..Walaupun tak dapat bedah orang, berbakti untuk rakyat dan negara melalui kepakaran dalam ekonomi..OK jugak..He he..

Moral of the story: TONTONLAH CERITA INI! MENARIK BANGAT!!!

No comments:

Post a Comment