Sunday, December 20, 2009

EPISOD 25 - AZAM TAHUN BARU

Salam hormat,

Kita tidak selalunya berada di atas, ada kalanya kita berada di bawah. Kerna hidup ini umpama roda. Mengejar waktu yang tidak pernah menunggu kita. Sama seperti diriku. Sepanjang kehidupanku, aku bisa mengerti perasaan apabila berada di atas. Juga pabila berada di bawah seperti saat ini.

Sempena melangkah ke tahun 1431H, aku juga bersemangat membina azam baru. Menyambung hasrat yang tidak kesampaian pada tahun sebelumnya. Penghijrahan telah bermula. Dan ia amat perlu dalam diriku kini. Berubah dari yang kurang baik kepada yang lebih baik dari keadaan sebelumnya. InsyaALLAH.

Apa yang aku alami kini tidak perlu aku tangisi. Tidak perlu aku kesalkan. Tidak perlu aku peningkan. Tidak perlu aku mengharap pada sesuatu yang datang dari kesilapan dan kealpaan aku sendiri. Tidak perlu aku mengalah. Cuma aku perlu juga menoleh sedikit ke belakang. Mengimbau kembali apa salahku? Apa alpaku? Apa yang aku lakukan? Apa yang aku rasa kini? Apa? Apa?

Persoalan yang asyik menerobos masuk ke kotak fikiranku kini. Mungkin aku tidak sedar yang aku melakukan perkara yang ditegahnya? Mungkin aku terlalu asyik dengan nikmat kurniaanNya? Mungkin aku sengaja melupakanNya buat seketika sedangkan Dia tidak pernah melupakan diriku? Mungkin aku terlalu pentingkan diri sendiri? Mungkin entah??

Apa-apapun, semuanya telah berlaku. Tak guna ditangisi, diratapi dan dikesali. YA..ada hikmah di sebalik semua ketentuan Ilahi. Aku perlu teruskan kehidupan, jalankan amanah yang diberi selaku khalifah Ilahi. InsyaALLAH, aku berusaha berubah menjadi wanita dan anak yang solehah.

"Ya ALLAH, ampunilah segala dosa-dosaku kerna kau Yang Maha Berkuasa ke atas diriku ini". Amin.


No comments:

Post a Comment