Monday, June 29, 2009

EPISOD 3 - BALIK KAMPUNG!

Owhyeaa..masa untuk bercerita! Penat sangat hari ini sebab mengharungi tempat yang penuh dengan lautan manusia. Aku baru sahaja pulang dari kampung halaman.Nasibku baik kerna kini merupakan musim buah-buahan. Sedozen aku menjamah buah-buahan yang pelbagai jenis. Rambutan, durian, langsat, manggis dan sebagainya..Nikmatnya...Menjenguk ayah, mak dan adik. Alhamdulillah, mereka kesemuanya sihat kecuali ibuku. Aku berasa sedih kerana ibuku baru sahaja disahkan menghidap sejenis penyakit yang tak kurang juga bahayanya. Beliau terpaksa berpantang makan dan minum demi menjaga kesihatannya. Berat rasa hati meninggalkan kampung halaman tengahari tadi..tapi apakan daya..aku terpaksa demi kerjaya dan pelajaranku. Bukan mengabaikan keluarga tetapi bekerja dan menuntut ilmu demi keluarga tercinta. Kini, aku hanya mampu berdoa kehadrat Ilahi demi kesejahteraan seluruh ahli keluargaku.

Aku tiba di bumi KL tepat jam 4 petang dan aku teruskan perjalanan ke Bangi. Malangnya, tren rosak dan aku telah menghabiskan masa selama 1 jam menunggu tren yang akan membawa aku ke destinasiku. Tekad mengharungi lautan manusia yang tak pernah surut. Tak kurang hebat sambutan rakyat Malaysia terhadap penggunaan kenderaan awam di Malaysia. Sehingga terpaksa menaikinya, bersesak-sesak bersama dan bertali arus peluh keringat. Janji sampai ke rumah atau pejabat tepat pada waktunya. Aku juga tak terkecuali berpusu-pusu dan hilang sebentar kesopanan untuk meredah lautan manusia tersebut sehinggalah aman dan damai tiba. Disebabkan tujuh jam berada di jalanan, perutku berkeroncong meminta diisi. Sampai sahaja di kolej kediamanku, tiada satu pun kedai yang sudi menawarkan perkhidmatannya kepada kami dalam waktu terdekat ini. Dan sebagai penyelesaianya, mi segera menjadi pilihan merangkap menu terhebat di saat kelaparan. Akhir sekali, masa untuk melabuhkan tirai mimpi!

No comments:

Post a Comment